Kunstforeningen

Sankt Lukas Kunstforening arbejder for at fremme interessen og forståelsen for billedkunst, skulptur og andre kunstformer.

Foreningen arrangerer:

  • Kunstudstillinger i sognehuset med fernisering den første udstillingsdag, hvor kunstneren selv er til stede.

  • Kunst på gåben, hvor der aflægges et besøg hos en kunstner i lokalområdet

  • Et årligt kunsthåndværkermarked

  • Busudflugt med et kunstnerisk indhold

  • Et årligt kunsthåndværkermarked

  • Busudflugt med et kunstnerisk indhold

Næste udstilling: TONY BRIFFA og BIRTE MØLGAARD udstiller i sognehuset i perioden 6. september - 18. oktober.

TONY BRIFFA



Tony er født på Malta 1959, studerede keramik under Gabriel Caruana ved Targa Gap skole for kunsthåndværk, Malta. Efter ti års arbejde i den keramiske industri blev han overdraget keramikundervisningen på samme skole Targa Gap skole, Malta.

Siden begyndelsen af firserne har han udstillet i en lang række nationale og internationale censurerede udstillinger, hvor kunstkritikere og kunstsamlere anerkender hans arbejde.
I 1995 blev han tildelt Commonwealth Foundation Fellowship legatet i kunst og håndværk som udmundede i et års ophold og en udstilling på Center for kunst, Tasmanien Universitet, Hobart.
Han flyttede til Danmark i 2002, hvor han nu bor og arbejder med sin kone Jette og datter Nina.
Tony blev tildelt Pollock-Krasner Foundation legatet i 2015, samt Malta Arts Rådet legatet i 2016 for hans keramiske skulpturer.

TONYS STATEMENT
Når jeg forsøger at lave skulpturer, forsøger jeg at følge denne tjekliste:
de skal udfordre tyngdekraften,
den skal udfylde en funktion,
have livlige farver,
udstråle dynamisk bevægelse,
afsløre en ufortalt fortælling
og indeholde en dosis overraskelse & humor.
MEN bør ogsa være tilbageholdende og subtil.
Jeg er sikker på, at jeg ikke har nået mit mål endnu.......

BIRTE MØLGAARD

Vi har et magisk forhold til billeder. Lige siden hulemennesker for mange tusinde år siden malede uldhårede næsehorn, bøfler og hjorte i mørke grotter for at sikre jagtlykken, har billeder været uvurderlige og nødvendige for os.

Det kan være stor kunst, der forandrer verden, men det kan også være ganske almindelige snapshots af familien, postkort, plakater og nu, i et overvældende antal, selfies. Der er kort sagt billeder alle vegne.

Det er denne omstændighed, Birte Mølgaard benytter sig af i sin billedverden. Ja, det er endda ofte billeder i billeder i billeder, hun viser. Forstået på den måde, at hun kan finde på at vise et maleri af en frisørsalon, hvor der på væggen hænger et billede, der viser en kunstner i færd med at skabe et billede. Noget af en finurlighed, men Birte Mølgaards billeder er også finurlige.

De emmer af skarpe observationer, lune, varme og overskud. Situationer, der for det meste har med hverdagsbegivenheder at gøre. Et kig ind i en frisørsalon, et billede af mylderet på et loppemarked, studier af folks adfærd i tøjforretninger eller, mere intimt, kvinder i soveværelset i færd med at ordne strømpebukserne, strække de søvnige lemmer, komme make up på, se sig selv i spejlet.

Spejlet som også er et yndet motiv hos Birte Mølgaard, fordi det tillader os at se personerne både forfra og bagfra og også illustrerer den filosofiske ide om kunsten som virkelighedens spejl. 

Malerierne er meget fladebetonede, og ofte ser man den samme farve både på væggen og på gulvet, præcis som i Matisses ”Det Røde Studie” fra 1911. Dette giver Birte Mølgaard den fordel, at hendes billeder både kan være figurativt fortællende og abstrakt kompositoriske. En stoleryg er på samme tid en rektangulær flade, parfumeflasker ovale fikspunkter og stoleben dynamiske diagonale linjer.

Trods det ofte overvældende mylder af detaljer sidder farverne lige i skabet med en meget sikker fornemmelse for fordelingen af kolde og varme og mættede og umættede farver. En bedrift, man bestemt ikke skal undervurdere, da den er med til at give den ”øjetilfredshed”, man har, når man kigger på malerierne. Det er på én gang fantasifuldt og spraglet og stramt og disciplineret.

Og så er der det med finurligheden. Birte Mølgaard har simpelthen en filminstruktørs blik for menneskelig adfærd. De små ting, de ubevidste bevægelser, de diskrete detaljer, der afslører os og viser, hvordan vi er. Ikke på en ubehagelig måde, men med et glimt i øjet og en stor portion menneskevarme og solidaritet.

Tom Jørgensen, kunstanmelder på Jyllands Posten, redaktør af Kunstavisen
 

Kontakt til kunstforeningen:

Anna-Kirstine Henriksen

Tlf.: 50815352

Mail: annakhenriksen@gmail.com

Kunstforeningens kontonummer: 1551 3629071482

Ved indbetalinger: Husk fornavn, efternavn og evt. medlemsnr.